Bild på släpvagnsekipage

Mycket att släpa på?

Båtkärra, hästtrailer, husvagn eller bara ett vanligt släp?

Behöver du kunna dra tyngre? Se till så du inte blir olaglig. Vi erbjuder utbildning till både utökat B-körkort och BE-körkort.

Körkort för släp

Ett körkort för släpvagn öppnar upp en helt ny värld av möjligheter för transport och flytt av föremål. Det är en viktig färdighet att ha för både privatpersoner och företagare. Med ett körkort för släpvagn har du möjligheten att flytta stora föremål med lätthet, samtidigt som du har kontroll över säkerheten vid transporten.

Utbildningen ger en grundläggande kunskap om säker körning med släpvagn, vilket är en viktig faktor för att minimera olycksrisker. POS erbjuder utbildning både för BE-körkort och utökat B-körkort (B96). Så investera i din framtid och förvärva ett körkort för släpvagn – du kommer inte att ångra det!

B-körkort
Om du kör en släpvagn med ditt B-körkort och släpvagnens totalvikt inte överstiger 750 kg räknas släpvagnen som lätt och du får lov att köra den. Om bilens samt släpvagnens totalvikt tillsammans inte överstiger 3 500 kg räknas också kombinationen som lätt och det räcker med ett B-körkort.

Utökat B-körkort (B96)
Om bilens samt släpvagnens totalvikt överstiger 3 500 kg men inte överstiger 4 250 kg behöver du ett Utökat B- körkort för att få framföra kombinationen.

BE-körkort
Om bilens samt släpvagnens totalvikt överstiger 4 250 kg krävs det ett BE-körkort för att få framföra kombinationen.

Vilken behörighet behöver du?
Testa gärna vilken fordonskombination du får köra genom att slå in bilens samt släpets registreringsnummer på transportstyrelsens släpvagnskalkylator.

Test

Körkortstillstånd

Det du börjar med när du ska ta ett BE-körkort är att ansöka om ett körkortstillstånd, detta gör du på transportstyrelsen.

Du kommer också behöva göra ett syntest, vilket vi hjälper dig med på Trafikskolan för 150 kr.
Vid utökat B-körkort (B96) krävs inget körkortstillstånd.

Fotografering inför provet skall ske innan uppkörning när du gör ditt Utökade B-körkort. På Utökat B-körkort gör man inget teoriprov. På BE-körkort gör man fotografering senast 30 min innan bokat teoriprov.

Teoretisk utbildning

Den teoretiska kunskapen när de gäller släpvagnsutbildningen får du genom att plugga i appen ”Teoricentralen” gå våran teorikurs och göra körkortstester i Teoricentralen.

Våran teorikurs är upplagd under två stycken teorilektioner. Sammanfattar B teorin.

Ratt

Körlektioner

Den praktiska utbildningen innefattar säkerhetskontroller av bil samt släpvagn och funktionsbeskrivning, manövrering av fordon i stadstrafik, landsvägstrafik samt motorväg och vid backning.

Körkort

Grattis och bra jobbat nu kan du köra själv och behöver inte oroa dig för att du kör ditt släp olagligt.

”Grym trafikskola med bra lärare som får det att kännas enkelt att ta körkort. 5/5”

Elsa Sörensson

“ Så bra körskola. Tack för all hjälp med min intensivkurs, så nöjd.“

Josefina Lindal

”Hej Jag hade massa problem med körprov hade gjort 5 stycken och va på krigsstigen jag kom hit till POS och på 3 dagar och 4 körlektioner senare så klarade jag uppkörningen tack vare Stefan hos POS trafikskola Falkenberg, världens bästa trafikskola.”

Markus Danesten